Studier

Australsk studie belyser sammenheng mellom inntak av fiskeolje og økt fettforbrenning.

En studie som nylig ble publisert av The university of South Australia viser at daglig inntak av fiskeolje som inneholder omega 3 fettsyrer, kan hjelpe overvektige personer med fettforbrenning.

Omega 3 som finnes i fiskeoljer øker fettforbrenningen siden det ser ut til at oljen øker blodtilførselen til musklene ved moderat mosjonering. Dette sier Alison Hill som har vært ansvarlig for undersøkelsen ved universitetet. Det var 68 personer som inngikk i studiet. Alle deltagerne var overvektige eller hadde fedme. Studien varte i tre måneder.

Studien delte forsøkspersonene inn i fire grupper:
- Gruppe 1. fikk små daglige doser med fiskeolje i kapsler, uten at det ble gjort noen forandring i det vanlige kostholdet. I tillegg fulgte de et moderat treningsprogram som gikk på 45 minutters gange eller lett jogging tre ganger i uken.

- Gruppe 2. fikk kapsler som inneholdt solsikkeolje og det ble heller ikke her gjort noen andre tilpasninger i kostholdet. Gruppen fulgte det samme treningsprogrammet som gruppe 1.

- Gruppe 3. fikk fiskeolje i kapsler, men fulgte ikke noe treningsprogram.

- Gruppe 4. fikk solsikkeolje i kapsler, men fulgte ikke noe treningsprogram.
Ingen i gruppen visste hva slags olje kapslene inneholdt.

Studien viste at deltagerne i gruppe 1. mistet et gjennomsnitt på to kilo i løpet av tre måneder. Gruppe 2. som fikk solsikkeolje, men fulgte samme trenigsopplegg mistet ingen vekt.
De to siste gruppene som ikke fulgte noe trenigsopplegg mistet heller ingen vekt.

”Det var svært overraskende å se at fiskeolje hadde en så stor effekt på vekttap, særlig med tanke på at disse personene ikke gjorde noen forandringer i sitt kosthold” sier Hill i en kommentar til studien.

KILDE: Klikk her